Αρνητικά Συμπτώματα Της Ψύχωσης

Τα λεγόμενα αρνητικά συμπτώματα, λοιπόν, αναφέρονται σε αναμενόμενες συμπεριφορές ή σκέψεις που ο ασθενής ΔΕΝ κάνει. Τα συμπτώματα αυτά αφαιρούν πράξεις, κινήσεις, συμπεριφορές, ακόμη και σκέψεις που έπρεπε ή πρέπει να συμβαίνουν κάτω από φυσιολογικές συνθήκες και γι’ αυτό καλούνται αρνητικά.

Τα πιο γνωστά αρνητικά συμπτώματα είναι:

(1) Η ΑΝΗΔΟΝΙΑ, δηλαδή η απώλεια ενδιαφέροντος για εμπειρίες που στο παρελθόν το άτομο τις έβρισκε ενδιαφέρουσες ή η απώλεια ευχαρίστησης από δραστηριότητες που παλαιότερα ήταν ευχάριστες, όπως για παράδειγμα οι έξοδοι αναψυχής, ο αθλητισμός, η μουσική, η ενασχόληση με κάποιο χόμπι, κλπ.

(2) Η ΑΠΑΘΕΙΑ, όταν ο ασθενής φαίνεται να μη νοιάζεται ή να μην ενδιαφέρεται για την ουσία των καταστάσεων στη ζωή του. Ο θάνατος ενός προσφιλούς προσώπου συχνά αφήνει λιγότερο σοκαρισμένους όσους πάσχουν από ψύχωση, για παράδειγμα, όπως και η απόλυση από τη εργασία ή η ακαδημαϊκή αποτυχία.

(3) Το ΑΜΒΛΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ, όταν υπάρχει, γίνεται αντιληπτό εύκολα από τον εξωτερικό παρατηρητή ή τον συνομιλητή και εκδηλώνεται με μειωμένη εκφραστικότητα στο πρόσωπο, περιορισμένη χρήση της γλώσσας του σώματος και χωρίς ιδιαίτερες διακυμάνσεις στον τόνο της φωνή. Επιπρόσθετα, με τον όρο ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ αναφερόμαστε στην περαιτέρω άμβλυνση του συναισθήματος, με σχεδόν πλήρη την απουσία έκφρασης στο πρόσωπο, επίπεδο τόνο στη φωνή και στην αδιάφορη, συμπαγή στάση του σώματος.

(4) Η ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ παρατηρείται όταν το άτομο είναι συναισθηματικά απόμακρο από τρίτους. Δεν αισθάνεται πως ανήκει στο περιβάλλον του ή συνδέεται με τους άλλους γύρω του ακόμη κι αν περνά πολύ χρόνο μαζί τους.

(5) Η ΑΒΟΥΛΗΣΙΑ, με χαμηλά επίπεδα ενεργητικότητας, μειωμένη κινητοποίηση και ελλιπή ώθηση για διάφορες καθημερινές και μη δραστηριότητες, όταν ο ασθενής χάνει την επιθυμία να αρχίσει ή να ολοκληρώσει, για παράδειγμα τις σπουδές του, να προχωρήσει στη σύναψη μιας προσωπικής σχέσης ή να κοινωνικοποιηθεί.

(6) Όσον αφορά στην ΕΛΛΙΠΗ ΑΥΤΟΦΡΟΝΤΙΔΑ και την ΦΤΩΧΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ, ο ασθενής με ψύχωση συχνά αρνείται να κάνει μπάνιο, να πλύνει τα δόντια του, να χτενίσει τα μαλλιά του ή να φορέσει φρέσκα, καθαρά ρούχα. Η παραμέληση αυτή πηγάζει κυρίως από τη μείωση της ικανότητας για φροντίδα του εαυτού και από τη μειωμένη αντίληψη των κοινωνικών δεξιοτήτων, που είναι απαραίτητες για την κατανόηση και την τήρηση κανόνων επικοινωνίας και συμπεριφοράς στο κοινωνικό σύνολο. Επιπλέον, η κακή φροντίδα του εαυτού μπορεί να είναι και απόρροια απάθειας ή/και αβουλησίας, δηλαδή άλλων αρνητικών συμπτωμάτων, όπως περιγράφεται παραπάνω.

(7) ΑΡΓΟΣ ή «ΚΕΝΟΣ» ΛΟΓΟΣ και ΣΚΕΨΗ παρατηρούνται όταν ο ασθενής δεν συμμετέχει στη συζήτηση ή όταν παίρνει περισσότερο χρόνο απ’ τον αναμενόμενο για ν’ απαντήσει σε μια ερώτηση. Νομίζει κανείς πως οι σκέψεις είναι λίγες και το εύρος τους περιορισμένο.

(8) ΑΡΓΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ είναι συχνά έκδηλες στη βάδιση, την ομιλία και την κίνηση.

(9) Τέλος, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ απαντάται στους ανθρώπους με ψύχωση, όταν σταματούν να ενδιαφέρονται για σχέσεις που ήταν σημαντικές γι’ αυτούς πριν το επεισόδιο καθώς συχνά αρνούνται να τις συντηρήσουν έκτοτε. Επιπρόσθετα, δυσκολεύονται να συνάψουν νέες σχέσεις, περνώντας τον περισσότερο χρόνο μόνοι τους.

Παρόλο που τα αρνητικά συμπτώματα της ψύχωσης είναι λιγότερο εμφανή και θορυβώδη από τα θετικά συμπτώματα, που παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα εδώ, έχουν την ίδια ίσως και σοβαρότερη επίπτωση στην λειτουργικότητα και την ποιότητα ζωής του ατόμου που υποφέρει καθώς δυσκολεύουν την κοινωνικότητα και την κοινωνικοποίησή του, αποτελούν τροχοπέδη για την ολοκλήρωση των ακαδημαϊκών ή επαγγελματικών του στόχων και οδηγούν συχνά στην αδράνεια και την αεργία. Ενώ τα θετικά συμπτώματα ποικίλουν σε ένταση και χαρακτήρα μέσα στο χρόνο, τα αρνητικά συμπτώματα είναι πιο επίμονα, διαρκούν περισσότερο χρόνο και «υπογράφουν», αν θέλετε, την πορεία της νόσου κυρίως μεταξύ των επεισοδίων. Είναι επίσης αξιοσημείωτο πως τα εγκεκριμένα μέχρι στιγμής φάρμακα για την αντιμετώπιση της ψύχωσης είναι αποτελεσματικά περισσότερο για τα θετικά παρά για τα αρνητικά συμπτώματα.

Χρειάζεται προσοχή, όμως, καθώς εύκολα μπερδεύεται η τεμπελιά ή η κακή διαγωγή με τα αρνητικά συμπτώματα της νόσου, συμπτώματα ανεξάρτητα από την βούληση ή τον έλεγχο του ασθενή μας. Υπενθυμίζουμε πως η ψύχωση προέρχεται από βιολογική δυσλειτουργία του εγκεφάλου που εκδηλώνεται όταν το άτομο δυσκολεύεται να διακρίνει την πραγματικότητα από λανθασμένες προσωπικές εμπειρίες.

Στην Κλινική Ψυχικής Υγείας «Άγιος Χαράλαμπος» λειτουργούν ομάδες εκπαίδευσης στις κοινωνικές δεξιότητες, τόσο για νοσηλευόμενους ασθενείς όσο και για εξωτερικούς ασθενείς με ψύχωση. Παράλληλα, η ομάδα εξόδου αποφασίζει και σχεδιάζει τις καθιερωμένες πια μηνιαίες εκδρομές για την ανάπτυξη και την ενίσχυση των ενδιαφερόντων των ασθενών μας καθώς και για την προαγωγή της κινητοποίησης, της κοινωνικοποίησης και της επικοινωνίας των ασθενών με ψύχωση μεταξύ τους αλλά και με άλλους ασθενείς και μη.

Ενημερωθείτε από την ιστοσελίδα μας agioscharalambos.clinic, τηλεφωνικά από την κοινωνική μας λειτουργό κα Μαριλένα Μητράκη στο 2810-232401 ή κλείνοντας ένα ραντεβού στο χώρο μας με την υπεύθυνη των ομάδων κα Παπαδάκη Ελευθερία, ψυχολόγο.