Πρόδρομα Συμπτώματα (της ψύχωσης)

Τι είναι τα ΠΡΟΔΡΟΜΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ; Είναι οι διακριτικές, θα λέγαμε οι ανεπαίσθητες, αλλαγές στη σκέψη, τα συναισθήματα ή την συμπεριφορά που συμβαίνουν πριν το πρώτο ψυχωτικό επεισόδιο. Είναι συχνά παρόμοια συμπτώματα μ’ εκείνα του πρώτου επεισοδίου, όμως είναι ηπιότερα σε ένταση

Αν, δηλαδή, κάποιος είναι καχύποπτος, όταν έρθει το επεισόδιο είναι πιθανό να αναπτύξει παρανοϊκό ιδεασμό. Ή, αν κάποιος έχει αυταπάτες ή παραισθήσεις ως πρόδρομο σύμπτωμα (πχ. βλέποντας στίγματα βαφής στον τοίχο, να τα παρερμηνεύει για έντομα που περπατούν πάνω στον τοίχο), όταν εκδηλωθεί το επεισόδιο βλέπει τα έντομα χωρίς να υπάρχουν στίγματα στον τοίχο.

Αναπτύσσει, δηλαδή, μια ψευδαίσθηση (αίσθηση στην απουσία ερεθίσματος, όπως έχουμε περιγράψει αναλυτικότερα στην ανάρτηση για τα θετικά συμπτώματα της ψύχωσης), ένα απόλυτα παθολογικό σύμπτωμα.

Άλλα πρόδρομα συμπτώματα πάλι, μπορεί να μοιάζουν περισσότερο με κατάθλιψη ή άγχος παρά με ψύχωση. Για παράδειγμα, πρόδρομα συμπτώματα μπορεί να εμφανίζονται με ιδεοψυχαναγκασμούς, εσωτερική ένταση, θλίψη, παρακμιακή επίδοση στα μαθήματα ή στην εκπλήρωση των εργασιακών υποχρεώσεων, διαταραχές στον ύπνο, ευερεθιστότητα ή ακόμη και απομάκρυνση από οικείους και αγαπημένους.

Είναι σημαντικό να τονιστεί πως ακόμη κι αν όλα τα πρόδρομα συμπτώματα ανήκουν στο παρελθόν για κάποιον που έχει ήδη εμφανίσει ψύχωση, καλό είναι να αξιολογούνται από κοινού με το θεραπευτή και πιθανότατα και με τους οικείους, ενώ βρίσκεται σε ύφεση η νόσος, καθώς τα πρόδρομα είναι λίγο πολύ παρόμοια για τον ίδιο άνθρωπο πριν από κάθε επεισόδιο.

Αυτή η στρατηγική δίνει τη δυνατότητα στον ίδιο τον ασθενή να έχει υπαγορεύσει πλάνο δράσης για την αντιμετώπιση των προειδοποιητικών συμπτωμάτων το συντομότερο δυνατό σε περίπτωση ανάδυσης ενός επόμενου ψυχωτικού επεισοδίου για την αποφυγή μεγάλων και αποσταθεροποιητικών υποτροπών.