Συμπτώματα Στην Ψύχωση

Ολοκληρώνουμε σήμερα το εισαγωγικό κεφάλαιο στο πρώτο ψυχωτικό επεισόδιο και τα συμπτώματά του.

Όπως είδαμε, η ψύχωση είναι σύνδρομο που αποτελείται από εννέα ομάδες συμπτωμάτων. Περιλαμβάνει θετικά συμπτώματα, αρνητικά συμπτώματα, συμπτώματα αποδιοργάνωσης, κατατονία και διαταραχές στην κίνηση, συμπτώματα άγχους και αλλαγές στη διάθεση καθώς και αυτοκτονικό ιδεασμό.

Τα πιο προφανή συμπτώματα είναι τα θετικά (ανάρτηση από 7/5/2018), όπως οι παραληρητικές ιδέες και οι ψευδαισθήσεις. Η δεύτερη μεγάλη κατηγορία συμπτωμάτων είναι τα αρνητικά συμπτώματα (ανάρτηση από 16/5/2018), όπως η κοινωνική απομόνωση και η απάθεια. Υπενθυμίζουμε πως τα συμπτώματα αυτά καλό είναι να μην τα μπερδεύουμε με την τεμπελιά ή τις ιδιομορφίες του κάθε χαρακτήρα. Υπενθυμίζουμε επίσης, πως οι εμπειρίες του κάθε ασθενή και ο τύπος του συμπτώματος σε κάθε ασθενή, διαφέρουν.

Τα συμπτώματα της ψύχωσης μπορεί να προκαλούν τεράστιο φόβο τόσο στο ίδιο το άτομο που τα εμφανίζει όσο και στους οικείους του. Όσοι εμφανίζουν ψύχωση είναι πιθανό να μην αντιλαμβάνονται την ασθένεια ή να έχουν μερική εναισθησία (βλέπε ανάρτηση 29/4/2018). Είναι επίσης πιθανό να απογοητεύονται κατά τη διάρκεια ενός επεισοδίου. Φίλοι και οικογένεια οφείλουν να παίρνουν υπ’ όψη τους απειλές για αυτοκτονία καθώς οι άνθρωποι με ψύχωση διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο για ολοκληρωμένες απόπειρες αυτοκτονίας.

Τα ηπιότερα συμπτώματα που αναδύονται από το πρώτο επεισόδιο της ψύχωσης λέγονται πρόδρομα συμπτώματα. Αυτά είναι σημαντικό να αναγνωρίζονται και να καταγράφονται καθώς αποτελούν προοίμιο νέων επεισοδίων.

Είναι σημαντικό να συζητιούνται με τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας όλα τα συμπτώματα, τόσο του παρόντος όσο και του παρελθόντος. Οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας εξηγούν και ερμηνεύουν τις αλλαγές στη συμπεριφορά του ατόμου με ψύχωση, ώστε να διευκολύνουν την παρακολούθησή τους στο οικείο περιβάλλον του ασθενούς από τους κοντινούς του ανθρώπους. Πολλές φορές, προμηθεύουμε ένα κατάλογο/οδηγό καταγραφής συμπτωμάτων στους οικείους του ασθενούς ή ακόμη και στον ίδιο τον ασθενή για την βέλτιστη απεικόνιση της πορείας της νόσου του. Η οικογένεια και οι φίλοι αποτελούν σημαντικές πηγές πληροφοριών για την ομάδα ψυχικής υγείας που φροντίζει τον ασθενή. Παράλληλα, όσοι είναι μέλη αυτής της ομάδας αποτελούν σημαντική πηγή πληροφοριών για τον ίδιο τον ασθενή, την οικογένειά του ή τους φίλους του (πάντα με την συναίνεσή του). Η ανταλλαγή πληροφοριών για την πορεία των συμπτωμάτων και άρα της νόσου είναι χρήσιμη για τη βέλτιστη πορεία της νόσου και τον επανασχεδιασμό της θεραπευτικής αντιμετώπισης του ασθενούς.

Η επόμενη ενότητα του αφιερώματός μας, ασχολείται με την αιτοπαθογένεση των ψυχωτικών συμπτωμάτων και τις διάφορες διαγνώσεις που αναφέρονται με τον γενικότερο όρο «ψύχωση».

Την ευθύνη για τα κείμενα που διαβάσατε τόσο στην ιστοσελίδα agioscharalampos.clinic όσο και στη σελίδα μας στο facebook Άγιος Χαράλαμπος-Agios Charalampos-Mental Health Clinic έχει η ψυχίατρος Δρ. Εύα-Μαρία Τσαπάκη.

Στην φωτογραφία, άποψη των εξωτερικών χώρων της Κλινικής «Άγιος Χαράλαμπος»